NotíciesPremsa
  • El seu fill, el Dr. Antoni Esteve, va moderar aquest reconeixement a la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya
  • La Consellera de Sanitat, Alba Vergés, va tancar l’acte agraint la seva contribució al progrés de la recerca a Catalunya
  • Hi van assistir amics, companys i personalitas del món acadèmic, polític i empresarial
  • Durant l’acte també es va presentar un vídeo en homenatge a qui fou President de la Fundació Dr. Antoni Esteve des de la seva constitució

La Fundació Dr. Antoni Esteve va voler retre homenatge a que fou el seu President des de la seva institució el 1983 amb un acte que, sota el nom La vida és una oportunitat, una de les seves màximes, reuní amics, companys i familiars per recordar el seu llegat. La trobada en memòria del Dr. Josep Esteve i Soler (1930-2019) va tenir lloc ahir, 9 de setembre de 2019, a la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya.

Moderat pel seu fill, el Dr. Antoni Esteve i Cruella, obrí l’acte d’homenatge el Dr. Jaume Casas, President de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya, recordant que Josep Esteve fou President d’aquesta institució i acadèmic numerari també de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya. “Avui homenatgem no tan sols a un referent de les nostres institucions sinó també a tot un referent en l’àmbit de les ciències de la salut i especialment de la industria farmacèutica”.

A continuació, el President de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, el Dr. Josep A. Bombí, va voler destacar la fe en la recerca del Dr. Josep Esteve i que, com diria Josep Pla, l’han convertit en un dels nostres grans homenots, no només del món de la farmàcia sinó del nostre país. “Josep Esteve era una persona propera, col•laboradora i entusiasta. La seva personalitat era tota empatia, generositat, senzillesa i plena d’un catalanisme no excloent”, afegí Bombí.

Per la seva banda, el Dr. Antoni Esteve i Cruella, fill de l’homenatjat, va voler agrair el reconeixement a la figura del seu pare. Un reconeixement que considerà just i necessari. “Era un home que es donava a conèixer i que volia ser conegut. La seva principal característica era la proximitat i sempre va voler inculcar-nos a tota la família que la vida és una oportunitat, d’aquí el títol de l’acte. Vull agrair a tots els presents per aconseguir que el meu pare complís el seu objectiu de crear una gran família”.

El Dr. Joan Uriach era, de tots els participants en l’acte, el que més anys d’amistat va compartir amb el Dr. Josep Esteve. “El que més em va impressionar quan el vaig conèixer van ser els seus ulls. Tenia una mirada transparent, ferma i sincera. Una mirada que sabia escoltar. També tenia una gran fe farmacèutica. S’apropava a tot allò que ell sospités que podria ser farmacèutic. Un esperit emprenedor que li venia heretat del seu avi, un home eixerit amb una vida molt dura. Josep Esteve ens va ensenyar a ser farmacèutics de veritat”, va concloure Uriach.

Un altre amic del Dr. Esteve i emprenedor, Antoni Vila Casas, va destacar la seva il•lusió per la innovació, “que sempre ha tingut present, a flor de pell. Sempre va tenir una gran curiositat per la recerca i ho va saber aprofitar per a la seva companyia. Sabia detectar un tema i de seguida establia amistat amb qui pogués ajudar-lo a desenvolupar un producte”. Vila Casas també va voler fer menció a la seva amistat amb Pere Mir i al naixement dels laboratoris Isdin gràcies a la seva aliança amb Marià Puig. “Era un home que sabia aprofitar les oportunitats”.

Una personalitat de la indústria com el Dr. Jorge Gallardo va explicar el seu vincle professional amb el Dr. Josep Esteve, que es va iniciar els anys 80 quan ell va ingressar per primer cop a Farmaindustria. “En aquella època, la industria farmacèutica estava dominada per companyies nacionals i especialment per companyies catalanes. Les empreses estàvem molt unides i fèiem front comú amb l’administració pública. En aquest sentit, Josep Esteve fou un gran exemple. Era una persona seria, responsable i que buscava solucions, no problemes”, afirmà Gallardo. Què ens deixa?, va voler destacar també. “Una manera de ser i d’actuar amb serietat, responsabilitat i rigor”.

Per la seva banda, el Dr. Jordi Sierra, amic i membre de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, va voler posar en valor la trajectòria històrica del Dr. Josep Esteve, membre d’una nissaga farmacèutica que es remunta al segle XVIII. “Va heretar una empresa que va fer créixer i internacionalitzar gràcies a les seves extraordinàries habilitats de lideratge i gestió”.

La Dra. Monserrat Esteve, germana del Dr. Josep Esteve, i nova Presidenta de la Fundació Dr. Antoni Esteve, va voler establir paral•lelismes entre els objectius d’aquesta institució sense ànim de lucre i la personalitat del seu pare, el Dr. Antoni Esteve i Subirana, i el seu germà. “La recerca era la seva vida. Era un home generós, amb una actitud molt oberta i activa i era un gran autodidacta, que si no sabia alguna cosa sabia on trobar la informació. Tot això ha quedat reflectit d’alguna manera a través de la Fundació Dr. Antoni Esteve, l’objectiu de la qual és el progrés de la farmacoterapèutica mitjançant la comunicació i la discussió científiques”.

Per últim, la Consellera de Sanitat de la Generalitat de Catalunya, Alba Vergés, va tancar l’acte agraint a la família Esteve i a la seva família professional la seva tasca pel progrés de la recerca i, en definitiva, pel progrés de Catalunya. “He sentit a través de les vostres paraules una autèntica estima, no només personal sinó també per una professió, per una vida dedicada al servei del progrés”. També va voler dedicar unes paraules a la Fundació Dr. Antoni Esteve, “tot un llegat per estimular el progrés de la farmacoteràpia mitjançant la comunicació científica. Perquè quan hi creus, tens ganes de compartir-ho”, va concloure la Consellera.

L’acte va culminar amb la presentació d’un vídeo homenatge a la figura del Dr. Josep Esteve i Soler amb l’esperit d’aquest destacat empresari català i persona d’extraordinària qualitat humana.

El Dr. Josep Esteve i Soler (Manresa, 1930 – Barcelona, 2019) va morir el 29 de març d’aquest any a Barcelona a l’edat de 89 anys. President d’Honor de la Corporació Esteve, ha estat també President de la Fundació Dr. Antoni Esteve, la institució sense ànim de lucre que va fundar juntament amb els seus germans el 1983 per honorar la memòria del seu pare, el Dr. Antoni Esteve i Subirana (1902-1979).

Doctor en farmàcia per la Universitat de Barcelona, el Dr. Josep Esteve i Soler va presidir els Laboratoris Dr. Esteve entre 1979 i 2005. Fou President de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya entre 2002 i 2004 i Vicepresident de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya i Balears fins el 1983. També va presidir Farmaindustria durant els períodes 1975-1977 i 1987-1989. El 1984, va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya i també va obtenir l’encomana de l’Ordre Civil de Sanitat. Fou Membre també del ‘Consejo Asesor para la Ciencia y la Tecnología’ del 1987 al 2001.