NotíciesPremsa
  • Un acte amb professionals de la divulgació científica buscar com fer atractiva la ciència per a les grans audiències

• Presentat pels periodistes Graziella Almendral i Pablo González Batista, tindrà lloc el pròxim dimecres 16 de novembre a les 18 hores a l’Institut RTVE de Madrid

• Serveix per commemorar els 10 anys i les 20 edicions del curs Protagonistes de la ciència davant dels mitjans de comunicació, que ja ha format més de 400 professionals científics

• L’esdeveniment, que s’emetrà també en streaming, l’organitzen la Fundació Dr. Antoni Esteve, el CSIC, Indagando TV i l’Instituto RTVE

Per què la ciència no ocupa l’horari estel·lar de la programació televisiva? Quins continguts hauria de tenir un format científic d’èxit? Com es podria millorar la participació de les científiques i científics en la divulgació? Són algunes de les preguntes que tractarà de resoldre Com fer arribar la ciència al prime time?, l’acte que organitza la Fundació Dr. Antoni Esteve, el CSIC i Indagando TV el pròxim dimecres 16 de novembre a les 18 hores en el Instituto RTVE de Madrid i en què hi participaran una desena de professionals de la comunicació i la divulgació científica.

La sessió la conduiran Graziella Almendral, comentarista científica en els programes Al rojo vivo i La Sexta Noche i directora de més de 10 documentals per a canals com National Geographic, i Pablo González Batista, guionista de Cachitos de Hierro y Cromo i director de continguts de la plataforma SONORA. Ambdós conversaran en primer lloc amb Iván Bouso, productor executiu de National Geographic per a Europa, Àfrica i Orient Mitjà, amb una experiència de més de 20 anys en producció televisiva internacional.

Per donar resposta a l’interrogant sobre com fer arribar la ciència al prime time, la sessió comptarà també amb l’experiència d’un veterà de la divulgació científica, Manuel Toharia, que va estar al capdavant de la informació meteorològica de TVE en els anys 1970 i 1980 i que també ha estat director científic de la Ciutat de les Arts i les Ciències de València.

Aquest acte especial servirà també per commemora els 10 anys i les 20 edicions del curs Protagonistes de la ciència davant dels mitjans de comunicació, que organitzen també la Fundació Dr. Antoni Esteve, Indagando TV, el CSIC i l’Instituto RTVE. El seu objectiu és apropar el llenguatge periodístic als professionals de la ciència per a que puguin millorar les seves intervencions en televisió, premsa, ràdio i xarxes socials. Per això, diferents professionals de la comunicació ensenyen durant dues jornades com s’elabora una notícia de televisió, com es prepara un butlletí de ràdio o com s’organitza una roda de premsa.

Aquests mateixos professionals, entre els quals es troben Graziella Almendral i Pablo González Batista, intervindran també en l’acte del pròxim 16 de novembre. Per una banda, Ana Montserrat, que imparteix la sessió en el curs sobre reportatges científics, ha estat la directora del programa de divulgació tres14 de La 2 i de documentals com Camino a la inmortalidad i ¡AI,AI,AI!/Inteligancia artificial. També hi participarà Pampa García Molina, la que ha estat coordinadora de l’agència SINC durant més de deu anys i que ara dirigeix el Science Media Centre España.

Marc de Semir, director de comunicació durant més de deu anys de l’Hospital Clínic de Barcelona i actualment a la Fundació Bertelsmann, és un altre dels professionals del curs Protagonistes de la ciència davant dels mitjans de comunicació, on mostra particularitats de la comunicació corporativa com la redacció d’una nota de premsa o l’organització d’una roda de premsa.

Per últim, Miguel Ángel Martín, director del Instituto RTVE a Barcelona, doctor en ciències de la comunicació i realitzador televisiu, és qui s’encarrega d’ensenyar les claus del llenguatge corporal que tota científica i científic ha de conèixer abans d’enfrontar-se a una intervenció televisiva. Tot el professorat del curs forma part del vídeo commemoratiu del curs Protagonistes de la ciència davant dels mitjans de comunicació que es presentarà en aquesta jornada especial.

En les seves 19 primeres edicions (de 2011 a 2022), el curs ha comptat amb un total de 420 professionals científics, un 60% dels quals són dones. La valoració mitjana del curs ha estat de 4,7 sobre 5, amb una menció especial per al professorat (4,6 sobre 5) i els exercicis pràctics (4,8). El 78% dels participants manifesta haver millorat la seva percepció sobre la tasca periodística després d’haver realitzat el curs. El 73% ha intervingut en algun tipus de mitjà de comunicació després de rebre aquesta formació intensiva de dos dies i considera que saber com s’estructura una notícia ha estat el coneixement més important que rebut durant el curs per interactuar correctament amb la premsa.